כשכולם ידברו רק שלום...

כשכולם ידברו רק שלום...

Nonviolent CommunicationNVC - (מרכז בינלאומי) לתקשורת לא אלימה מייסודו של מרשל רוזנברג, מלמד אותנו לדבר בשפה אחרת ולשנות את המציאות סביבנו ממקום של אלימות למקום של הקשבה וחמלה.

תקשורת לא אלימה אינה דבר חדש. היא הייתה נוכחת בתרבות האנושית עוד משחר קיומה. זהו המצב הטבעי של חמלה הקיים בכל אחד מאִתנו, כאשר לִּבֵּנו פנוי מאלימות.

לא קל לפנות את הלב מאלימות, שכן זו נובעת ממנגנון הישרדותי של הגנה-התקפה, שקיים בכל יצור עלי אדמות. על פני השטח נראה שהאנושות, הנמצאת כיום בשיא כוחה, הגיעה גם לשיאים של שנאה, מתח ואלימות (אדם לאדם, מתחים בינלאומיים ואלימות חסרת תקדים כלפי הטבע). אך מתחת למעטפת האלימה השיח החברתי, המהדהד במִרְשֶתֶת (אינטרנט) ובכל אמצעי התקשורת הנלווים, מצביע על הרצון והמודעות הגוברים של יותר ויותר בני אדם לשנות את אופייה של האנושות, מגזע אלים והרסני לגזע מטפח ומשקם.

זהו המקום שבו נכנסת NVC לתמונה. באמצעותה אנו לומדים להיות קשובים לצרכים הפנימיים שלנו ושל הזולת. NVC היא שפה שמחדדת את יכולתנו להבחין ברגשות המניעים אותנו ובערכים שלפיהם אנו רוצים לחיות. בעזרתה אנו יכולים להשתחרר מאשמה, משיפוטיות ומצורך בשליטה. NVC מאפשרת לנו לחוש – כִּיצורים חברתיים – את עומק התענוג שבתרומה לרווחת חייו של הזולת לא פחות מאשר לרווחתנו אנו.

המהפך שמאפשרת NVCמתחיל בפרט עצמו, אך ככל שיותר ויותר אנשים ישתמשו ויתַרְגלו את השפה, היא תחלחל ותשפיע לטובה על המערכות הסובבות אותנו, מפוליטיקה, משטרה, כלכלה, רווחה וכן הלאה.

NVC הוא ארגון כלל עולמי הפועל ביותר מ-65 מדינות ברחבי תבל. אם השפה שבה אנו מדברים כאן מדברת אליך תוכל לברר היכן נמצאת הקהילה הקרובה ביותר למקום מגוריך ולהיות מעורב בתקשורת שתוביל את השינוי.

התחל בשאלה: למה?

התחל בשאלה: למה?

סימון סינק פיתח מודל שמבהיר מה הופך מנהיג, ארגון או מוצר להצלחה שמביאה את השינוי

מה עושה את Apple לענקית המחשבים המובילה בעולם? מה הפך את מרטין לותר קינג לסמל המאבק למען זכויות אדם? איך הצליחו האחים רייט, שני חולמים חסרי השכלה וחסרי אמצעים, להתגבר על כוח המשיכה ולהצמיח לאנושות את הכנפיים הראשונות? לשלושתם היה מכנה משותף אחד: היה להם חזון. הם ידעו היטב למה הם עושים את מה שהם עושים.

על המכנה המשותף הזה מדבר סימון סינק (Simon sinek) בהרצאותיו על מנהיגות מעוררת השראה. סינק טבע שני מונחים שהיטיבו לחלחל לציבור מאזיניו: "התחל בשאלה: למה" (  Start with why) ומעגל הזהב ( The golden circle ). הרצאותיו ב-TED זוכות לפופולריות עצומה בזכות הפשטות והקיצור שבה הן מבהירות לשומעים מה עליהם לעשות, או יותר נכון: מאיזו נקודת מוצא להתחיל, כדי להפוך את העסק שבידיהם לעסק מצליח.

האסטרטגיה המקובלת בשיווק עסקי היא לספר ללקוחות הפוטנציאליים מה מוכרים להם ומה היתרונות של המוצר הנמכר על פני שאר המתחרים. זה לא המפתח להצלחה - טוען סינק. - כדי להצליח במה שאתה עושה אתה צריך לשאול את עצמך, קודם כול: למה? מה מניע אותי? מה עומד מאחורי הרצון שלי לפתח את המוצר הזה דווקא? וכסף – מבהיר סינק – הוא לא המניע. רווח כלכלי הוא התוצאה!

במקרה של Apple סטיב ג'ובס, מייסד החברה, הצהיר חד-משמעית עוד בראשית דרכו: אנו נביא אִתנו את בשורת החדשנות. נחשוב על הצורך של הלקוח הרבה לפני שהוא יהיה מסוגל להעלות אותו בדעתו, נחפש דרכים חדשניות ומקוריות לענות על הצרכים הללו ונעשה זאת בצורה הטובה ביותר שניתן להעלות על הדעת. אם נשווה את Apple ל-Dell, חברת מחשבים שמוצריה ידועים באיכותם המעולה, אך נמצאת הרחק מאחורי Apple בגרף המכירות, קל להבין מאין נובע הפער. החזון של ג'ובס הפך את Apple למה שהיא, האחים רייט ניצחו את כל מתחריהם בעלי האמצעים והנחילו לאנושות את התעופה ואילו את מרטין לותר קינג העולם כולו זוכר לא בזכות מחאותיו, אלא בזכות קריאתו המהדהדת: "I have a dream".

הבט קדימה, לא לאחור

הבט קדימה, לא לאחור

עם הצלחות לא מתווכחים: שיטת Feedforward של ד"ר מרשל גולדסמית' מזניקה את החברות המשתמשות בה ליעילות ורווחיות

בתור לדלתו של ד"ר מרשל גולדסמית' עומדים מאה ממנהלי החברות המצליחות בעולם. מדוע? כי אצלו הם מוצאים שיטות בדוקות ויעילות איך להגיע לתכליתיות. כלי האימון של גולדסמית' מתוכנן לספק ליחידים, לקבוצות ולארגונים הצעות לעתיד שיעזרו להם להגיע לשינוי חיובי ביחסי אנוש בעבודה. באמצעותם לומדים המנהלים איך להגיע להחלטות עסקיות טובות, להימנע מהחלטות שיסתיימו בטעויות יקרות ובבזבוז זמן ומשאבים. בשורה התחתונה בשיטה של גולדסמית' מביא לצמצום בהוצאות ולעלייה ברווחיות.

ד"ר גולדסמית' סיים בהצטיינות את הדוקטורט שלו במינהל עסקים באוניברסיטת לוס אנג'לס (UCLA). בשנת 2015 הוכר כהוגה המנהיגות מס' 1 בעולם, אחד מחמשת הוגי הדעות הטובים בעולם בתחום הניהול, כמו גם אחד מעשרת האנשים המשפיעים ביותר בעולם בתחום החשיבה העסקית. מאחוריו 35 ספרים רבי מכר במינהל עסקים, שתורגמו לשלושים שפות. כיום הוא מחלק את זמנו בין כתיבת ספרים, הכשרת מנהלים בבית הספר לעסקים בדרטמות' ובאימון מנהלים בשיטת ה- Feedforward שפיתח.

מהי שיטת – Feedforward? הגישה הרווחת בעולם העסקי היא שעל כל מנהל לתת משוב לעובדים תחתיו. רק כך יוכל להדריך את העובד לעבודה יעילה ונקייה מטעויות. האמנם? – שואל גולדסמית' ועונה: חד-משמעית לא! העבר הוא סטטי ובלתי ניתן לשינוי. העתיד, לעומת זאת, מציע כל כך הרבה הזדמנויות. לפיכך, במקום להסתכל על טעויות העבר יש להתרכז בהבטחות לעתיד, לברור מתוך שלל האפשרויות את הטובות ביותר לפעולה ולרתום את העובדים לכיוון החדש. במקום Feedback (מָשוֹב) טבע גולדסמית' את המונח Feedforward.

סיסמת המפתח של גולדסמית' היא: "התמקד בעתיד חיובי במקום בעבר כושל". מאחר שחברות רבות כל כך חבות לו את שגשוגן, אפשר להודות שלמרות שזה נשמע שונה ואף משונה, הדוקטור הזה, ככל הנראה, צודק באבחנתו.